Georganiseerd door : HR Public in samenwerking met de Universiteit Gent en de Opleidinginstituut van de Federale Overheid

ofo_ugent-nl

Programma
Verwelkoming:

 

Prof. Dr. Alex Vanderstraeten, Universiteit Gent, Vakgroep Personeels- en Organisatiemanagement, Vice voorzitter HRPublic

en Peter Vandenbruaene, Opleidingsinstituut Federale Overheid, Learning Solution Manager, Head of International Relations

Lezing 1 : Prof. Dr. Adelien Decramer, Universiteit Gent, Vakgroep Personeels- en Organisatiemanagement, Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

De probleemstelling: Wat is welzijn op het werk. Evidenties over welzijn op het werk vanuit wetenschappelijk onderzoek naar HRM. (Nl)

Lezing 2 : Prof. Dr. Peggy De Prins, Academic Director Master in Human Resource Management, Competence Center ‘Next Generation Work. Sustainability through People’, Antwerp Management School.

Wat is duurzaam hrm: 12 sleutels voor een duurzaam HRM. (Nl)

Lezing 3 : Prof. Dr. Valérie Flohimont, Université de Namur, Faculté de droit, 
Centre interdisciplinaire Vulnérabilités et SociétésOperationalisation du bien-etre.Facteurs Psycho-Social et Indicateurs Alerts Psychosociale du bien-être.  (Fr)
Lezing 4: Fabienne Scandella – Senior Researcher ETUI – Professor  in sociology ULB

Evidences de l’europe. Le bien-être au travail, aperçu du contexte Européen. (Fr)

Workshop info
Workshops (1-6)

Eén workshop te kiezen uit deze 4 mogelijkheden:

· Workshop 1 • Nl

Personeel en welzijn  : ”back to best practices”

Hilda Poleunus, Projectleidster Federale Overheidsdienst Personeel & Organisatie

· Workshop 2 • Fr

Personnel et bien-etre : ”back to best practices”

Maria De Leeuw, Attaché, Service Publique Fédéral Personnel et Organisation

· Workshop 3 • Nl

‘Anders werken aan de ugent: een pilootproject’

Mieke Van De Putte, Directie Personeel en Organisatie, Universiteit Gent.

· Workshop 4  • Nl

De HRM Cockpit. Strategische mapping en meting van Planet, Profit en People

Prof. Alex Vanderstraeten, School voor Social Profit en Publiek Management

· Workshop 5 • Fr

Le Cockpit GRH. Strategie et mesure. Planet, Profit en People 

Anne Coekelberghs – Conseiller – Service d’encadrement P&O – SPF Finances

· Workshop 6 • Nl

Duurzame re-integratie na langdurige ziekte

Bram Bonamie, stafmedewerker dienst Personeel, VDAB

Plenaire verslaggeving en Afsluitmoment
Prof. Alex Vanderstraeten & Philippe Lenaerts – Voorzitter HR Public

School voor Social Profit en Publiek Management, Universiteit Gent, Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Vakgroep Personeels- en Organisatiemanagement, Universiteit Gent, Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Opleidingsinstituut van de Federale Overheid (OFO-IFA) – Brussel

De deelname aan het congres wordt door OFO-IFA aangeboden voor de medewerkers van de federale overheidsdiensten.

Vandaag hebben we het vaak over geluk op het werk en binnen het gezin. Geluk op het werk associëren we met welzijn op het werk, motivatie, leuke collega’s, een evenwichtige balans tussen werk en privé, en een duurzame relatie tussen werkgever en werknemer.

Veel organisaties staan voor de uitdaging om geluk op of naast het werk te combineren met het halen van goede resultaten. Welke factoren dragen bij tot een klimaat van welzijn op het werk, en hoe vinden we de ideale combinatie met het behalen van goede resultaten.

Het congres wil een antwoord formulieren op bovenstaande vraag: ‘hoe combineren we welzijn en performantie in de organisatie’:

· Wat is de betekenis van ‘geluk op het werk’ en wat is de relatie met welbevinden, welzijn op het werk, betrokkenheid en engagement ?

· In welke mate kan welzijn en performantie met elkaar worden gecombineerd ?

· Wat zegt de HRM literatuur en het wetenschappelijk onderzoek over welzijn op het werk ?

· Welke goede praktijken bestaan er op dit moment om sociale en economische meerwaarde te realiseren in de organisatie ?

· Wat is de rol van HRM in het creëren van een unieke combinatie tussen welzijn en performantie ?

Category:
  Colloquium
this post was shared 0 times
 000
About

 benspy

  (59 articles)

Share This